Bułeczki orkiszowe ze słonecznikiem

   Postanowiłam upiec bułeczki orkiszowe i tak też zrobiłam :) Okazały się strzałem w 10-tkę w moim domu. Taka kanapka z bułki domowej roboty smakuje niebiańsko. Jest oczywiście zdrowa, bez chemii, "nienapompowana", jak również sycąca. Idealna dla dzieci do szkoły, na drugie śniadanie.

Składniki:
  • 1 kg mąki orkiszowej jasnej
  • 60 g drożdży świeżych
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka cukru trzcinowego
  • około 2 - 2 1/3szklanki ciepłej wody
  • 150 g nasion łuskanego słonecznika
   
  Mąkę przesiewamy do miski i mieszamy z solą. Drożdże rozcieramy w 1 szklance ciepłej wody razem z cukrem. Zaczyn dodajemy do mąki i wyrabiamy ciasto, dodając w miedzy czasie drugą szklankę ciepłej wody oraz nasiona słonecznika. Ciasto wyrabiamy dokładnie do momentu, aż będzie gładkie i będzie odchodziło od miski i rąk.Wyrobione ciasto przykrywamy ściereczką i pozostawiamy do wyrośnięcia na 45 minut. Po tym czasie ciasto wykładamy na posypaną mąką stolnicę. Formujemy okrągłe bułeczki, które spłaszczamy od góry i nacinamy ostrym nożem na krzyż. Przykrywamy ściereczką i pozostawiamy do wyrośnięcia na 30 minut. Kiedy wyrosną każdą bułeczkę smarujemy z wierzchu roztrzepanym jajkiem. Układamy na blasze i pieczemy w nagrzanym piekarniku w temp. 200 C przez 20-25 minut. Upieczone bułeczki pozostawiamy do ostudzenia przykryte ściereczką.







10 komentarzy:

  1. gdzie kupujesz mąkę orkiszową jasną?;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupuję w Auchan, tam jest najtaniej :) ...mąka z Młynów Gdańskich..pozdrawiam.

      Usuń
  2. Nawet nie kruszą się bardzo :) są ok.

    OdpowiedzUsuń
  3. Anonimowy4/24/2013

    Bułeczki zrobione według przepisu wyszły naprawdę znakomite. Jedyne co zmieniłem to nie chciało mi się ich smarować jajkiem. Naprawdę polecam!
    Andrzej

    OdpowiedzUsuń
  4. Też je zrobiłam i wyszły bardzo dobre. Może trochę za bardzo zbite, ale ja używałam mąki orkiszowej razowej i chyba dlatego.
    Julia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może dlatego, ponieważ mąka razowa jest cięższa, wolniej rośnie i potrzebuje ciut więcej drożdży; pozdrawiam.

      Usuń
  5. Anonimowy5/31/2014

    Ile buleczek wychodzi z kg maki?

    OdpowiedzUsuń